Kedveskék!
Lehet ám bekészíteni
a pattogatott kukoricát (ha ezen az átokülte bolygón még van olyan hely, ahol
létezik a civilizáció utolsó menedéke, a CSOKIS POPCORN, akkor, könyörögve
kérlek benneteket, ne habozzatok nekem szólni, mielőtt orvul befalánkolnátok az
összeset, hogy aztán degeszre tömve felhívjatok gúnyoskodni) és egyéb
miegymásokat, félősebbeknek kisállatot, barátot, mert alant néhány kedvenc
filmélményemet szeretném megosztani veletek.
Amikor azt
írom: filmélmény, a valóságban azt gondolom: „film”-élmény. Ez egy általános
figyelmeztetés mindenkinek, hogy itt kell abbahagyni, ha alább olyan
alkotásokra számítasz, amelyeknek – hah, micsoda felesleges luxus – történetük
van, rendezőjük neve nem holmi gabonapelyhes dobozról dereng halványan, és amelyeket
valós random állampolgárok tekintenek meg egy dolgos, munkával telített nap
avagy hét végén és aztán általános jó érzésekkel távoznak a vetítőteremből,
arcukon mosoly, szívükben madárcsicsergés, nadrágjukon stratégiai ponton
elhelyezkedő kólafolt, kezükben kabát és más, a sötétség leple alatt
összegyűjtött értékek.
Nem,
Kedveskék.
Az én
kedvenceim nagy részét még a mozik közelébe sem engedik (ha arra tévednek
mégis, akkor minimum egy, közepesen jó képességű szülői munkaközösség sztrájkot
indít és a mozi tisztázatlan körülmények között, különös kegyetlenséggel porig
ég); egyenesen a féltő gonddal kiválasztott, igen eldugott boltocskák leghátsó,
elfeledett, nehezen megközelíthető, poros polcaira készülnek, ahol nyugdíjas
földönkívüliek állnak sanda lesben, hogy azonnal el tudják rabolni az érdeklődőt
és némi fájdalmas kiképzést követőn visszadobják a Földre, mint beépített
ügynököt, miközben aláfestésként folyamatosan szól az egyik kedves ismerősöm
által - tévesen – Pamutszemű Józsinak fordított világsláger. (Aki tudja, mi
lehet ez, az 1. akaratán kívül hosszabb időt töltött a ’90-es években, 2. írja
be kommentbe bátran, még lehet, hogy ajándéksorsolás is lesz belőle :D )
Egyes
elméletek szerint ezeknek a „film”-eknek (az egyszerűség kedvéért az idézőjelet
innentől elhagyom, mert rettentő lusta vagyok, de attól még mindahányan tudjuk,
hogy jelen vannak, nem is kismértékben) egyetlen nézője van, és az is kis
hibaszázalékkal pszichopata sorozatgyilkos. (Nem nehéz kitalálni, ki az. Ez az
a pont, ahol világunk Truman show-i magasságokba szárnyal, az egyetlen kételyem
ezzel kapcsolatban a már említett csokis popcorn elérhetetlensége folytán
keletkezett.)
Nos.
Jöjjön hát a mi kis kedvcsinálónk. Mindenki szórakoztatására és okulására. (Ha
ezzel nem értetek egyet, Kisdrágák, akkor a véleménynyilvánítás előtt
győződjetek meg róla, hogy nem dugdosok-e szörnyűséges jégvágó késeket a hátam
mögött.)
Reklámszünet.
(Ha az Ön cégének neve itt szerepelne, most milliók olvasnák. Fontolja meg!)
Az első
kedvencem (nem a tényleges első, Kedveskék, hanem a birtokomban lévő remekművek
közül ábécé-sorrendben az első, természetesen, mivel ugyebár a számokat a betűk
elé soroljuk) a 9-es terv a világűrből, melyben a madzaggal belógatott repülő
csészealjakon közelítő, szaténblúzos humanoid ufók három darab (egyikük nagyjából félidőig Lugosi Béla, úgy bizony)
feltámasztott friss halott (ez a tulajdonságuk meredt szemükben és kinyújtott
karjukban tárgyiasul) segítségével óhajtják leigázni az emberiséget, mint
olyant. Ennek a filmnek a fejfájásfaktora még gyakorlottak számára is igen
erős, semmiképpen sem ajánlanám kezdésnek, bizonyítván, hogy az ’50-es években
aztán tényleg nagyon tudtak.
A
következő csodálatos nem más, mint a nagyszerű Anakonda 3. (Szabadon lehet üdvrivalogni.)
Az első része még megdöbbentően nézhető volt, persze szigorúan ellenőrzött
keretek között J,
ám legnagyobb szerencsémre a 3. rész főhőséül – természetesen a rosszul
animált, enyhe fogsorral rendelkező, utódokat világra hozni óhajtó óriás anakonda
méltó párjául - mindannyiunk ifjonckori
bálványát, David Hasselhoff-ot kérték fel, hogy biztosítsa a színvonalat,
amelyet a „Fokozódik a félelem” kulcsmondat volt hivatott megalapozni.
Felbukkannak abszolút favoritjaim, az übergizda, elménckedő, ámde béna, a
legnagyobb betonrengeteg kellős közepén is terepszínnel és nettó 20 kg tömegű
fegyverzettel álcázott kommandósok, akikkel kapcsolatban felmerül a kérdés:
hogy a fenébe voltak képesek eddig egyáltalán élni, akár egy szeparált
kertvárosi környezetben, nemhogy elitkommandózni valamely titkos katonai
dzsungelben. Valószínű, hogy édesanyjuk vagy a genetikai labor (ahol
termesztették őket) főorvosa kapta ki kezükből az irdatlan recés handzsárt,
melyet lazán retkes ruhájukra tűzve viselnek (vagy csak a kosz ragasztja oda),
hogy nehogy halálra sebezzék magukat körömpiszkálgatás közben.
Kis
kitérő, de megjegyezném, hogy az effajta csapat általános szereplője a
trashfilmeknek; az esélyegyenlőség jegyében mindig van köztük legalább egy nő
(sminkben, Kedveskék, az ész megáll és szégyenlősen arrébb oldalog), aki vagy
jellemzően szőke és nagymellű vagy pedig randa és buta. Ha szerencsénk van,
mindkettő, így dupla izgalom, amíg végül megérdemelten elhullanak, miképp az
őszi légy.
Mellékesen
szólva ezekben az alkotásokban az elhullás elég gyakori tényező. Jegyezzük meg:
soha ne zárjunk a szívünkbe olyasvalakit, akinek nincs neve, és úgy szólítják
elejétől fogva (nem a saját elejétől természetesen), hogy „te”. Várhatóan ő
kezdi emelni a halálozási rátát, de legkésőbb 10 perc után végső útjára indul,
melyet jó esetben csak diszkrét vérpettyek szegélyeznek.
Az
Anakonda 3., ha érdekel valakit, kiválóan beilleszthető
„a-laborból-kiszabaduló-mutáns-beste-körbevérengzi-a-várost” sémába. Nem sok
ilyen váz van, Kedveseim, amelyre felhúzható egy történet, az esetek nagy
szeletében meg sem próbálnak bárminemű eredetötlettel előhozakodni az egymással
kombinált tudatmódosító szerek hatása alatt álló, úgynevezett alkotógárda
tagjai.
Ha mégis
van ilyen (szólok mindig, ne izguljunk), örvendezzen a mi szívünk, mert ott
legalább halvány esély pislákol az ostobaság sötét erdejében arra, hogy
megpróbáltak egyáltalán érintőlegesen kapcsolódni a racionalitáshoz, még ha
csak egyetlen ujjbeggyel is.
Persze ez
a szándék rögtön a porba omolik, amint a gonosz címszereplő a már korábban
lenyelt állatokat egészben, ámde megpucolva rendszeresen visszaköpi, hogy jól
felhívja magára a figyelmet; az olyan tanulságnál, mint „ha be vagy kenve
sárral, nem vesz észre a kígyó”, illetve amint a kommandóslány megnyilvánul:
„Jaj, azt hiszem, eltört a lábam.”
Ezzel az
elmés gondolattal zárnám mára, Kedveskék, de ne keseredjetek el; vélhetően lesz
folytatás. Szép álmokat, gyerekek. De előtte nézzetek be az ágy alá.
A művészi nívója okán már a járványhelyzet előtt is méltán messzire került Cotton Eye Joe lenne a tippem. 8)
VálaszTörlés